دو شهروند چینی در انفجاری در کراچی پاکستان کشته شدند

گردان مجید ارتش آزادی‌بخش بلوچستان با خودرو بمب‌گذاری‌شده به مهندسان و سرمایه‌گذاران چینی حمله کرد

مهاجم انتحاری عضو ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، کاروان مهندسان چینی را با خودرو بمب‌گذاری‌شده هدف قرار داد‌ــ TheDailyCPEC/X@

در انفجاری در نزدیکی فرودگاه کراچی پاکستان، دو شهروند چینی کشته و ۱۰ تن از جمله یک شهروند چین و ۹ شهروند پاکستان زخمی شدند. این انفجار حدود ساعت ۲۳ یکشنبه ۱۵ مهر رخ داد و در آن خودروهای حامل مهندسان چینی که در یک پروژه انرژی در پاکستان کار می‌کنند، هدف قرار گرفت.

سفارت چین در پاکستان روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف این حمله خودرو حامل کارکنان شرکت تولید برق بندر قاسم بود که شماری از مهندسان چینی در آن کار می‌کنند. 

سفارت چین این حمله را تروریستی خواند و ضمن محکوم کردن آن، از حکومت پاکستان خواست بررسی همه‌جانبه در مورد آن را آغاز کند و به چین اطمینان دهد که امنیت مجریان پروژه‌های زیرساختی چین در خاک پاکستان تامین می‌شود.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در اطلاعیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد مهاجم انتحاری این گروه به نام شاه‌فهد عرف آفتاب با خودرو مملو از مواد منفجره به کاروان حامل مهندسان چینی حمله کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه ارتش آزادی‌بخش بلوچستان آمده است که این حمله را گردان مجید طراحی و اجرا کرد و در آن گروهی از مهندسان و سرمایه‌گذاران چینی پس از خروج از فرودگاه کراچی هدف قرار گرفتند. 

گردان مجید واحد انتحاری‌ در چارچوب ارتش آزاد‌ی‌بخش بلوچستان پاکستان است که نام آن از سال ۲۰۱۸، پس از حمله به کنسولگری چین در کراچی، سر زبان‌ها افتاد. این واحد ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در سال ۲۰۲۱ مرکز بورس اوراق بهادار پاکستان را هدف قرار داد و در سال ۲۰۲۲ به شهروندان چینی در ورودی دانشگاه کراچی حمله کرد. این حملات که عاملان آن‌ها مهاجمان انتحاری بودند، تلفات سنگینی به جا گذاشت. 

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان و به ویژه گردان مجید، اقدام‌هایشان را بخشی از مبارزه وسیع‌تر بلوچ‌ها با آنچه استثمار منابع منطقه بلوچستان از سوی دولت پاکستان و سرمایه‌گذاران خارجی می‌نامند و آن‌ها را توجیه می‌کنند.

پاکستان ارتش آزادی‌بخش بلوچستان را یک سازمان تروریستی معرفی کرده است. 

در کنار ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، حملات تحریک طالبان پاکستانی نیز در سه سال گذشته به شکلی بی‌سابقه افزایش یافته است. مقام‌های پاکستانی دسترسی گروه‌های تبهکار و شورشی مستقر در این کشور را به ذخایر تسلیحاتی جامانده از دولت پیشین افغانستان و نیروهای آمریکایی، از عوامل گسترش حملات مرگبار در ایالت‌های خیبرپختون‌خوا و بلوچستان می‌دانند. 

مقام‌های پاکستان بارها از سران رژیم طالبان در افغانستان خواسته‌اند که از گروه‌های شورشی در افغانستان حمایت نکند. بر اساس گزارش منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد، تحریک طالبان پاکستان حدود ۶۰ هزار عضو دارد که بیشتر آن‌ها به سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان مجهزند. انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی از جنگجویان ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در سه سال گذشته نیز نشان می‌دهد که این گروه به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی دست یافته‌اند.

بیشتر از جهان